Περίγραμμα Μαθήματος

Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 301
Εξάμηνο Σπουδών: Γ Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Τύπος Μαθήματος: Ειδίκευσης, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 30

Περιεχόμενο Μαθήματος

Η εκπόνηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας καλύπτει εξ ολοκλήρου το 3ο εξάμηνο σπουδών του Προγράμματος Σπουδών. Η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας έχει σαν στόχο την αντιμετώπιση θεμάτων ώστε να επιλύεται, σε θεωρητικό και εφαρμοσμένο (υλοποίηση) επίπεδο, ένα ή περισσότερα προβλήματα που εντάσσονται στο γνωστικό αντικειμένο του ΔΜΠΣ και να υλοποιεί κάποια ιδέα. Στον μεταπτυχιακό φοιτητή παρέχεται με τον τρόπο αυτό, η ευκαιρία για σύνθεση και αξιοποίηση των γνώσεων που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των σπουδών του.

Βασικά Επιστημονικά Χαρακτηριστικά της ΜΔΕ

Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία (Thesis) πρέπει να διαθέτει επιστημονική πρωτοτυπία. Η επιδίωξη του προγράμματος είναι να αποτελέσει, η εργασία αυτή, αντικείμενο δημοσίευσης σε επιστημονικό περιοδικό ή παρουσίασης σε εθνικό ή/και διεθνές επιστημονικό συνέδριο. Πιο συγκεκριμένα, τα βασικά επιστημονικά χαρακτηριστικά κάθε μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας πρέπει να είναι : (α) σαφώς προσδιορισμένη συμβολή στην επιστήμη είτε διαμέσου της διεξαγωγής μιας πρωτότυπης έρευνας είτε διαμέσου του ελέγχου ιδεών και θεωριών, (β) επαρκής ερευνητική μεθοδολογία και χρήση κατάλληλων τεχνικών συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων και (γ) άρτια γνώση του αντικειμένου, συμπεριλαμβανομένης και της δυνατότητας κριτικής θεώρησης ήδη δημοσιευμένων ερευνητικών εργασιών.

Τα δεδομένα πρέπει να προέρχονται από πρωτογενείς ή δευτερογενείς έγκυρες και αξιόπιστες πηγές. Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιείται με την έγκριση του επιβλέποντα καθηγητή. Κείμενα μη κατανοητά ή με συντακτικά και ορθογραφικά λάθη δεν γίνονται αποδεκτά. Προσεκτική και λεπτομερής επιστημονική τεκμηρίωση (επίσημη βιβλιογραφία), επιστημονική συγκρότηση ερωτήσεων και υποθέσεων και επιλογή της μεθοδολογίας, αποτελούν σημαντικά χαρακτηριστικά κάθε επιτυχημένης εργασίας και αποτελούν βασικά στοιχεία αξιολόγησης και κριτικού ελέγχου.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία συνιστά μια αυτοτελή επιστημονική και συστηματική προσέγγιση για την ανάλυση ενός θέματος και τη σύνθεση μιας λύσης, ενώ στηρίζεται στην υπάρχουσα βιβλιογραφία ή / και έρευνα. Η  Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία έχει ερευνητικό, μελετητικό, αναπτυξιακό ή εφαρμοσμένο ερευνητικό χαρακτήρα και εκπονείται από κάθε μεταπτυχιακό φοιτητή ατομικά. Με την καθοδήγηση του επιβλέποντος καθηγητή παρέχεται η δυνατότητα στους μεταπτυχιακούς φοιτητές να αποκτήσουν σημαντικές εμπειρίες από την ολοκληρωμένη μελέτη και διερεύνηση σε βάθος ενός διακριτού θέματος ειδίκευσης και καλούνται να αναπτύξουν ικανότητες κριτικής και συνδυαστικής σκέψης, οργάνωσης και ανάλυσης, εφαρμόζοντας την αυστηρή, συστηματική και επιστημονική προσέγγιση.

Σκοπός της ΜΔΕ είναι η ολοκλήρωση των γνώσεων των φοιτητών και η ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στην επεξεργασία αυτοτελών θεμάτων της Δημόσιας Διοίκησης. Αποτελεί την κορύφωση της προσπάθειας κάθε μεταπτυχιακού φοιτητή και το τελευταίο στάδιο για τη δημιουργία ενός επιστήμονα και την ενσωμάτωσή του στην αγορά εργασίας και της κοινωνίας γενικότερα.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας, ο φοιτητής /τρια θα είναι σε θέση:

Σε επίπεδο Γνώσεων:

  • Να αναγνωρίζει με σαφήνεια τα όρια ενός προβλήματος προς επίλυση και να αναγνωρίζει με πληρότητα τις βασικές αλλά και δευτερεύουσες πτυχές του, εστιάζοντας στα ουσιαστικότερα σημεία για την επίλυσή του.
  • Να περιγράφει και να τεκμηριώνει τις βασικές γνώσεις που σχετίζονται με το θέμα της εκπονούμενης έρευνας.
  • Να συνοψίζει την υπάρχουσα επιστημονική γνώση και τεχνογνωσία στο θέμα.

Σε επίπεδο Δεξιοτήτων:

  • Να χρησιμοποιεί με κριτικό και συνθετικό πνεύμα τη διαθέσιμη βιβλιογραφία για μία συγκεκριμένη θεματική περιοχή.
  •  Να σχεδιάζει ένα ερευνητικό πλάνο και να αναπτύσσει κατάλληλη μεθοδολογία προσέγγισης και διερεύνησης ενός θέματος υπό μελέτη και να οργανώνει σχέδιο υλοποίησής της.
  • Να σχεδιάζει, προσομοιώνει ή/και να κατασκευάζει πρωτότυπο υλικό για την επιλεχθείσα λύση.
  • Να συντάσσει ένα πλήρες επιστημονικό δοκίμιο.
  • Να κοινοποιεί με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα τα συμπεράσματά του/της, καθώς και τη γνώση και το σκεπτικό στο οποίο βασίζονται, πραγματοποιώντας επιτυχώς μία ολοκληρωμένη παρουσίαση μέσω Τ.Π.Ε. ενώπιον της τριμελούς εξεταστικής επιτροπής.

Σε επίπεδο Ικανοτήτων:

  • Να συνδυάζει γνώσεις και να αξιοποιεί τεχνογνωσία για να επιλύει πολύπλοκα προβλήματα σε εφαρμογές, ή νέα προβλήματα ευρύτερου ή διεπιστημονικού πλαισίου συναφούς με την επιστήμη της Δημόσιας Διοίκησης.
  • Να επιλέγει τις κατάλληλες τεχνικές/προσεγγίσεις και να τις προσαρμόζει στο πρόβλημα που καλείται να λύσει χρησιμοποιώντας πρωτότυπη σκέψη.
  • Να αξιολογεί την προσέγγιση/λύση που προτείνει, τοποθετώντας την σε ένα πλαίσιο σύγκρισης με αντίστοιχες στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία και να σχολιάζει τα σχετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της, τεκμηριώνοντας τις απόψεις και τις επιλογές του/της.
  • Να αναλύει αποτελέσματα και να εξάγει συμπεράσματα.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο-με-πρόσωπο επικοινωνία του/της μεταπτυχιακού φοιτητή/τριας με τον επιβλέπον καθηγητή.
  • Δια ζώσης υλοποίηση σε ερευνητικά εργαστήρια.
  • Εξ αποστάσεως μελέτη και υλοποίηση.
  • Εξ αποστάσεως τηλεσυναντήσεις.

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση πλατφορμών τηλεσυναντήσεων με τον επιβλέπων καθηγητή.

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος
Εργασίας Εξαμήνου
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 200
Εκπόνηση ΜΔΕ: ανάλυση, σχεδίαση, προγραμματισμός, προσομοίωση, κατασκευή, αξιολόγηση, κοκ 400
Συγγραφή ΜΔΕ, προετοιμασία παρουσίασης 150
Σύνολο Μαθήματος 750

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Προφορική δημόσια υποστήριξη, με παρουσίαση της Διπλωματικής Εργασίας σε καθορισμένη ημερομηνία και αίθουσα, με ακροατήριο Φοιτητές και Καθηγητές.
  • Η αξιολόγηση της διπλωματικής εργασίας γίνεται από τριμελή εξεταστική επιτροπή καθηγητών του. Μεταπτυχιακού τα οποία έχουν συναφές γνωστικό αντικείμενο με την εργασία.
  • Μετά την ολοκλήρωση της εξεταστικής διαδικασίας, η Επιτροπή συνεδριάζει και καθορίζει τους βαθμούς των μεταπτυχιακών φοιτητών που παρουσίασαν την ΜΔΕ τους. Κάθε μέλος της επιτροπής εξέτασης της ΜΔΕ αποφασίζει ξεχωριστά για το βαθμό που θα δοθεί στην ΜΔΕ. Ο βαθμός είναι ο μέσος όρος των βαθμών που προτάθηκαν από τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής.
  • Η Επιτροπή Αξιολόγησης αξιολογεί την ποιότητα της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας και τη βαθμολογεί στη βάση των ακόλουθων ποιοτικών και επιστημονικών κριτηρίων :
    1. Θεωρητικό υπόβαθρο, εύρος θέματος και αντικειμενικοί στόχοι : το πρώτο κριτήριο αφορά στην αντικειμενική, σαφή και αντιληπτή καταγραφή και εκπλήρωση των αντικειμενικών στόχων της εργασίας, στη βάση των απαιτήσεων της επιστημονικής περιοχής στην οποία εδράζεται. Αξιολογείται το εύρος του θέματος και της βιβλιογραφικής έρευνας, η τεκμηρίωση της σπουδαιότητας, από πλευράς συνεισφοράς στην επιστημονική γνώση ή/και στη διοικητική πρακτική, όπως και ο βαθμός της επιστημονικής πρωτοτυπίας.
    2. Μεθοδολογία και τεκμηρίωση : το δεύτερο κριτήριο αφορά στη λεπτομερή περιγραφή της μεθοδολογίας, που χρησιμοποιήθηκε, στη βάση της τρέχουσας επιστημονικής γνώσης και πρακτικής. Αξιολογείται η τεκμηρίωση στην υλοποίηση της μεθοδολογίας, το πλήθος και η ποιότητα των δεδομένων, που συγκεντρώθηκαν, η συγκρότηση των ερευνητικών υποθέσεων και η συσχέτιση του ερευνητικού προβλήματος με τα συμπεράσματα και τις προτάσεις της έρευνας.
    3. Συμπεράσματα, περιορισμοί και προτάσεις : το τρίτο κριτήριο αφορά στην ποιότητα και στην τεκμηρίωση των συμπερασμάτων της έρευνας, των περιορισμών και των προτάσεων για τη συνέχισή της. Αξιολογείται η αλληλουχία και η συσχέτιση των ευρημάτων με τα αποδεκτά μέχρι σήμερα συμπεράσματα της σχετικής βιβλιογραφίας.
    4. Μορφοποίηση του κειμένου : το τέταρτο κριτήριο αφορά στην οργάνωση της δομής και στη συνοχή του κειμένου, στη μορφοποίηση και στη χρήση βιβλιογραφικών αναφορών, στο ύφος και στην ορθότητα του γραπτού λόγου.
    5. Παρουσίαση της εργασίας : το πέμπτο κριτήριο αφορά στην ποιότητα της παρουσίασης της εργασίας ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής και στην ετοιμότητα και πειστικότητα του φοιτητή στην απάντηση των ερωτήσεων των μελών της.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Προτείνεται από τον επιβλέπων καθηγητή, ανάλογα με το θέμα της εργασίας.

Μετάβαση στο περιεχόμενο