Περίγραμμα Μαθήματος

Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση

Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες (e-services)

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 209
Εξάμηνο Σπουδών: Β Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Μέθοδοι διδασκαλίας (ώρες/εβδομάδα): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (3)
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 6

Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος

  • Παπαϊωάννου Ευγενία
  • Πασχαλούδης Δημήτριος
  • Τσουρέλα Μαρία

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Κοινωνίας της Πληροφορίας.
  • Το λογισμικό και ο ρόλος του στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
  • Κατηγορίες υπηρεσιών διαδικτύου.
  • Το Ίντερνετ των Πραγμάτων.
  • Η εκπαίδευση στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
  • Η Δημόσια Διοίκηση στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
  • Διαλειτουργικότητα και ανοιχτά δεδομένα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
  • Κυβερνητικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
  • Η δημοκρατία στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
  • Ηλεκτρονική ψηφοφορία.
  • Δημόσια διαβούλευση.
  • Ειδικά θέματα εφαρμογών της Κοινωνίας της Πληροφορίας.
  • Μελέτες Περιπτώσεων στο δημόσιο τομέα.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάλυση του μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος στη δημόσια διοίκηση μέσω των εξελίξεων των νέων τεχνολογιών. Αναφέρεται στην τεχνολογία του διαδικτύου, η οποία έχει προέλθει από τη σύγκλιση σε ένα ενιαίο πλαίσιο των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), οι οποίες με τη σειρά τους ενσωματώνουν τη συσσωρευτική γνώση αιώνων του ανθρώπου σε πολλά επιστημονικά πεδία. Γίνεται εκτενής αναφορά στο διαδίκτυο και το ρόλο του ως εργαλείο επικοινωνίας ενώ αναλύονται ο τρόπος λειτουργίας του διαδικτύου, η μεταφορά της πληροφορίας, έννοιες που σχετίζονται με την δημοσιοποίηση και λειτουργία ιστοσελίδων, βασικές υπηρεσίες διαδικτύου, μηχανές αναζήτησης, WEB 4.0, κοινωνικά δίκτυα, ιστολόγια, wikis, κτλ.

Το μάθημα επίσης καλύπτει θέματα σε σχέση με την λειτουργία του διαδικτύου μία νέα παγκόσμια πλατφόρμα δραστηριότητας στην οποία έχουν εύκολη πρόσβαση οι άνθρωποι προκειμένου να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν, να λάβουν ή να παρέχουν υπηρεσίες, να ψυχαγωγηθούν και γενικά για να δραστηριοποιηθούν με σχεδόν όσους τρόπους δραστηριοποιούνται και στην πραγματική ζωή.

Το μάθημα επίσης στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αξιοποίηση υπηρεσιών διαδικτύου (μηχανές αναζήτησης, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, social media κτλ).

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της ενότητας αυτής ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να εντάσσουν τις νέες τεχνολογίες στην επαγγελματική τους καθημερινότητα.
  • Να προσαρμόζονται στο τεχνολογικά μεταβαλλόμενο τοπίο.
  • Να αναλύουν τα βασικά στοιχεία της υποδομής και της λειτουργίας των τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών και του διαδικτύου στο δημόσιο τομέα.
  • Να αναλύουν τις βασικές υπηρεσίες του διαδικτύου (μηχανές αναζήτησης, κοινωνικά δίκτυα, ιστολόγια κτλ).
  • Να αναλύουν τις βασικές τεχνολογίες πολυμέσων που χρησιμοποιούνται στην επικοινωνία και να αναλύουν τις σύγχρονες μορφές πολυμέσων και τεχνολογιών και τον αντίκτυπο τους.
  • Nα κρίνουν και να επιλέγουν τα κατάλληλα εργαλεία νέων τεχνολογιών ως εργαλεία επικοινωνίας ή για την επίλυση πρακτικών προβλημάτων.
  • Να δημιουργούν τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει να επιτύχουν διατηρήσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
  • Να εφαρμόζουν συνολικά όλες τις έννοιες των τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών στο δημόσιο τομέα.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο & Εξ αποστάσεως.

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία: Λογισμικό Επεξεργασία Κειμένου, Παρουσιάσεων, Υπολογιστικών Φύλλων. Για τη διεξαγωγή των παρουσιάσεων γίνεται χρήση Video projector.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία: Η επικοινωνία με τους φοιτητές επιτυγχάνεται μέσω Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου, της πλατφόρμας e-learning και exams.ba του Τμήματος και των ηλεκτρονικών αιθουσών που παρέχονται από το ΔΠΜΣ στο zoom.

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος
Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 70
Ασκήσεις πράξης 20
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) 30
Άσκηση πεδίου ή εκπόνηση μελέτης (project) 30
Σύνολο Μαθήματος 150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (60%) η οποία μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού‐λάθους.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, και  Επίλυση Προβλημάτων.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Εξέταση μελέτης περίπτωσης.

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης  των βασικών στοιχείων του μαθήματος.

Κριτήρια  αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.

Εργασία (30 %). Επιλογή ενός εκ των διδασκόντων πεδίων.

Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος των δεξιοτήτων που ανέπτυξαν οι σπουδαστές σε εργαλεία και υπηρεσίες που σχετίζονται με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και η ικανότητά τους να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ένα έργο.

Κριτήρια αξιολόγησης: o βαθμός ικανοποίησης των παρακάτω: Ανάπτυξη των διαπραγματευτικών και ηγετικών ικανοτήτων, επίδειξη δημιουργικής σκέψης στην επίλυση των προβλημάτων, στοιχεία αμφίδρομης επικοινωνίας, κατάλληλη οργάνωση και διαχείριση του χρόνου και των προδιαγραφών που τέθηκαν, η γραπτή έκθεση, το περιεχόμενο, σχεδιασμός και η παρουσίαση αυτής.

Παρουσίαση Εργασίας (10 %).

Σκοπός  αξιολόγησης: Η δημόσια παρουσίαση της εργασίας σε κοινό.

Κριτήρια αξιολόγησης: Η χρήση σύγχρονου λογισμικού παρουσιάσεων, συμπεράσματα και θέσεις ομάδας σε ερευνητικά ερωτήματα, ορθό τόνο και σαφή ειρμό κατάλληλα για παρουσίαση, ετοιμότητα και πληρότητα απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη βιβλιογραφία:

  1. Υπηρεσίες Προστιθέμενης αξίας στο Διαδίκτυο, Α. Μήλιου – Πομπόρτσης, Εκδόσεις Τζιόλα
  2. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ (E-government).Ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ, ΠΟΜΠΟΡΤΣΗΣ Α., Εκδόσεις Τζιόλα, 2017

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Public Management Review
  2. Journal of Public Administration Research and Theory
  3. Information Technology for Development
  4. International Journal of Public Administration
  5. Public Services Quarterly
  6. Electronic Government
  7. International Journal of Information Management
  8. International Review of Research in Open and Distance Learning
  9. International Journal of Distance Education Technologies
  10. Digital Policy, Regulation and Governance
  11. International Journal of Electronic Governance
  12. eJournal of eDemocracy and Open Government
Μετάβαση στο περιεχόμενο