Επικοινωνία – Διαχείριση Κρίσεων
Γενικά
Κωδικός Μαθήματος: | 207 |
Εξάμηνο Σπουδών: | Β Εξάμηνο |
Επίπεδο Σπουδών: | Μεταπτυχιακό |
Τύπος Μαθήματος: | Γενικού Υποβάθρου |
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: | Ελληνικά |
Μέθοδοι διδασκαλίας (ώρες/εβδομάδα): | Διαλέξεις (3) |
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): | 6 |
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος
- Κοκκίνης Γεώργιος
- Κοτζαϊβάζογλου Ιορδάνης
- Πασχαλούδης Δημήτριος
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Οι βασικές έννοιες, η σημασία και ο ρόλος της επικοινωνίας στη δημόσια διοίκηση.
- Οι αρχές της αποτελεσματικής επαγγελματικής επικοινωνίας.
- Η σημασία και η διαμόρφωση του στρατηγικού σχεδιασμού επικοινωνίας σε οργανισμούς του Δημοσίου.
- Παραδοσιακά και σύγχρονα μέσα επικοινωνίας: Χαρακτηριστικά και τρόποι χρησιμοποίησής τους προς όφελος ενός δημόσιου οργανισμού ή υπηρεσίας.
- Η διαμόρφωση μιας αποτελεσματικής ταυτότητας και εικόνας ενός δημόσιου οργανισμού.
- Η διαμόρφωση κουλτούρας και ανοικτού επικοινωνιακού κλίματος στις δημόσιες υπηρεσίες.
- Η εσωτερική επικοινωνία και η αποτελεσματική επικοινωνία στο πλαίσιο άσκησης της ηγεσίας στο Δημόσιο.
- Η επικοινωνία του δημοσίου υπαλλήλου με τον πολίτη.
- Διαχείριση ενδοεπιχειρησιακών τριβών και συγκρούσεων με τον πολίτη.
- Η επικοινωνία ενός δημόσιου οργανισμού με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
- Διαχείριση κρίσεων – Τρόπος λειτουργίας και διαχείριση των ΜΜΕ.
- Αρχές και τεχνικές διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων ενός δημόσιου οργανισμού.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις βασικές αρχές και έννοιες της επικοινωνίας, της ενδεδειγμένης επαγγελματικής συμπεριφοράς και της επικοινωνίας με τους συναδέλφους, υφιστάμενους και τις ενδιαφερόμενες ομάδες, της διαχείρισης κρίσεων, συγκρούσεων και εσωτερικών αντιπαραθέσεων, καθώς και της διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός δημόσιου οργανισμού ή υπηρεσίας, προκειμένου να μπορούν να τις εφαρμόσουν με επιτυχία στην πράξη.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να:
- Αντιλαμβάνονται τη σημασία της επικοινωνίας για ένα δημόσιο οργανισμό ή υπηρεσία.
- Κατανοούν τις βασικές έννοιες και αρχές της αποτελεσματικής επαγγελματικής επικοινωνίας και συμπεριφοράς.
- Διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων και παραδοσιακών μέσων επικοινωνίας, καθώς και τα κριτήρια επιλογής τους, και να είναι σε θέση να αξιολογούν ποια από αυτά θα χρησιμοποιούνται ανάλογα με την περίσταση.
- Κατανοούν τη σημασία της στρατηγικής σκέψης της επικοινωνίας για την επιτυχία ενός δημόσιου οργανισμού και να αναπτύσσουν ένα στρατηγικό σχέδιο αποτελεσματικής επικοινωνίας.
- Γνωρίζουν τη σημασία, τον τρόπο διαμόρφωσης και τα χαρακτηριστικά μιας καλής οργανωσιακής ταυτότητας και εικόνας.
- Αντιλαμβάνονται τη σημασία, τον τρόπο διαμόρφωσης και τα χαρακτηριστικά της οργανωσιακής κουλτούρας και του επικοινωνιακού κλίματος.
- Κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο ένας δημόσιος οργανισμός επικοινωνεί στο εσωτερικό του περιβάλλον.
- Γνωρίζουν πώς θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την επικοινωνία στο πλαίσιο άσκησης ηγεσίας.
- Κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο ένας δημόσιος οργανισμός επικοινωνεί με τα ενδιαφερόμενα μέρη που βρίσκονται στο εξωτερικό του περιβάλλον.
- Αντιλαμβάνονται τα αίτια και να γνωρίζουν τους τρόπους αντιμετώπισης εσωτερικών αντιπαραθέσεων και τριβών στην εργασία τους.
- Κατανοούν τη σημασία της πρόληψης και να γνωρίζουν πώς θα διαχειριστούν επικοινωνιακά μια κρίση.
- Γνωρίζουν πώς θα πραγματοποιούν αποτελεσματικές διαπραγματεύσεις προς όφελος του Δημοσίου.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Στην τάξη.
Χρήση ΤΠΕ
- Ηλεκτρονική πλατφόρμα e-learning.
- E-mail.
- Video.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 25 |
Ασκήσεις πράξης | 14 |
Συγγραφή εργασίας (εργασιών) | 40 |
Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας | 16 |
Αυτοτελής Μελέτη | 55 |
Σύνολο Μαθήματος | 150 |
Σύνολο Μαθήματος | 150 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%)
Περιλαμβάνει:
- Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
- Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων.
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
ΙΙ. Παρουσίαση Ατομική Εργασίας (30%)
Περιλαμβάνει:
- Γραπτή εργασία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και αναγράφονται στο σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, καθώς και στα θέματα της γραπτής τελικής εξέτασης.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Διδακτικά συγγράμματα / Άρθρα
- Κοτζαϊβάζογλου, Ι. και Δ. Πασχαλούδης (2020) Οργανωσιακή Επικοινωνία, Η Επικοινωνία για Επιχειρήσεις και Οργανισμούς. Αθήνα: Πατάκης
- Kaplan, A.M. and M. Haenlein (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, Vol. 53(1): 59-68
- Kotzaivazoglou, I. (2017). Communicating and developing relationships through Facebook: the case of Greek organisations. International Journal of Technology Marketing, Vol. 12(4): 375-388
- Ασπρίδης, Γ, Τσέλιος, Δ. και Ρωσσίδης, Γ. (2018). Επιχειρησιακές Επικοινωνίες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική
Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία
- Adler, R., Rodman, G. and du Pre, A. (2019). Understanding Human Communication, 14th ed. New York: Oxford University Press
- Argenti, P.A. (2023). Corporate Communication, 8th edition. Boston, Massachussets: McGrawHill
- Boveé C.L., Thill, J.V. (2020). Επιχειρησιακή Επικοινωνία (γενική επιμέλεια: Ι. Κοτζαϊβάζογλου). Κύπρος: Broken Hill Publishers
- Hahn, T.H. (2014). The Art of Communicating. HarperOne
- Guffey, M.E. and Loewy, D. (2017) Business Communication: Process and Product, 9th Edition. International: South-Western College Pub
- Judge, T.A. and Piccolo, R. F. (2004). Transformational and Transactional Leadership: A Meta-Analytic Test of Their Relative Validity. Journal of Applied Psychology, Vol. 89(5): 755-768
- Locker, K. and Kaczmarek, S. (2022). Business Communication: Building Critical, 6th Edition. Skills,International: McGraw Hill
- Yukl, G. (1999). An evaluation of conceptual weaknesses in transformational and charismatic leadership theories. Leadership Quarterly, Vol. 10(2), 285–305
- Φαναριώτης Π. (2010). Επιχειρησιακή επικοινωνία: εισαγωγή στη θεωρία και τεχνική της σύγχρονης επιχειρησιακής επικοινωνίας. Αθήνα Σταμούλης
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Communication
- European Journal of Communication
- Mass Communication and Society
- Corporate Communications: An International Journal
- Corporate Reputation Review
- International Journal of Media Management
- Journal of Communication Management
- Journal of Contingencies and Crisis Management
- Journal of Change Management