Περίγραμμα Μαθήματος

Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση

Έρευνα στη Δημόσια Διοίκηση

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 201
Εξάμηνο Σπουδών: Β Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Μέθοδοι διδασκαλίας (ώρες/εβδομάδα): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (3)
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 6

Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος

  • Βράνα Βασιλική
  • Καραβασίλης Γεώργιος
  • Κεραμυδάς Χρήστος
  • Κιλιπίρης Φώτιος
  • Σταλίκα Αμαλία
  • Τσαρούχας Παναγιώτης
  • Χαψά Ξανθίππη

Περιεχόμενο Μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες/αντικείμενα:

  • Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας και τις μεθόδους έρευνας.
  • Βιβλιογραφική έρευνα και δευτερογενή δεδομένα.
  • Ποσοτική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο – Κατασκευή ερωτηματολογίου – Κλίμακες μέτρησης – Αξιοπιστία και εγκυρότητα ερωτηματολογίου.
  • Δειγματοληψία.
  • Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας.
  • Εισαγωγικές έννοιες και είδη στατιστικών δεδομένων.
  • Περιγραφική στατιστική – Διαγράμματα και πίνακες – Βασικά μέτρα θέσης και διασποράς.
  • Στατιστικές εκτιμήσεις – Εκτίμηση σημείου και εκτίμηση διαστήματος.
  • Έλεγχοι Υποθέσεων – Παραμετρικές και μη παραμετρικές διαδικασίες.
  • Παλινδρόμηση – Συσχέτιση.
  • Συγγραφή ερευνητικής εργασίας και προφορική παρουσίαση.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα «Έρευνα στη Δημόσια Διοίκηση» αποσκοπεί στην εισαγωγή των φοιτητών στη διεξαγωγή της πρωτογενούς επιστημονικής έρευνας καθώς και της κατανόησης της συμβολής της στην επιστήμη, ώστε οι φοιτητές – μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος – να είναι σε θέση να ασχοληθούν με την έρευνα και την παραγωγή πρωτότυπης και χρήσιμης γνώσης, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην πρόοδο της επιστήμης και της κοινωνίας.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις κατευθύνσεις και τα εργαλεία για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας.
  • Να εξηγήσει αναλυτικά τις σύγχρονες μεθόδους για την ανάπτυξη ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών, παρέχοντας τις απαραίτητες γνώσεις για το σχηματισμό δειγμάτων, ανάπτυξη ερωτηματολογίων, έλεγχο ερωτηματολογίων, διεξαγωγή ερευνών, ανάλυση δεδομένων και σχολιασμό των ευρημάτων των ερευνών.
  • Να συνδράμει στη δημιουργία της κατάλληλης εμπειρίας ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να διακρίνουν και να επιλέγουν ανάμεσα σε εναλλακτικές μεθόδους έρευνας ανάλογα με το είδος και τη φύση του προβλήματος που έχουν να αντιμετωπίσουν.
  • Να λειτουργήσει διευκρινιστικά, για την αποφυγή παρανοήσεων, σχετικά με τεχνικές που αφορούν μεθόδους δειγματοληψίας, μεγέθη σφαλμάτων και ερμηνεία αποτελεσμάτων στατιστικών αναλύσεων.
  • Να εισάγει τους φοιτητές στις μεθόδους συλλογής δεδομένων, την ταξινόμηση και την επεξεργασία αυτών με χρήση στατιστικών πακέτων.
  • Να εισάγει τους φοιτητές στην περιγραφική στατιστική, καθώς και στη στατιστική συμπερασματολογία (στατιστικές εκτιμήσεις παραμέτρων και στατιστικούς ελέγχους υποθέσεων) και στην ερμηνεία και χρήση των αποτελεσμάτων, παρατηρήσεων και συμπερασμάτων που προκύπτουν.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να εντοπίζουν, να αξιολογούν και να καθορίζουν ένα θέμα έρευνας επιστημονικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος και να προδιαγράφουν τον τρόπο εκπόνησης της σχετικής έρευνας.
  • Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν την κατάλληλη βιβλιογραφία (χρήση νέων τεχνολογιών βιβλιοθηκών, επιστημονικών περιοδικών και άλλων πηγών στο διαδίκτυο, τη χρήση δευτερογενών πηγών δεδομένων).
  • Να αναλύουν ένα αρχικό πρόβλημα έρευνας στα σημαντικά του στοιχεία και να θέτουν ερωτήματα για το τι ακριβώς ερευνάται, ποιες είναι οι εναλλακτικές δυνατότητες, ποιοι οι περιορισμοί, ποια τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, ώστε να επιλέγουν τον κατάλληλο συνδυασμό τεχνικών και μεθοδολογίας για να φέρουν σε πέρας μια έρευνα.
  • Να γνωρίζουν σε σημαντικό βαθμό εναλλακτικές μεθόδους διεξαγωγής ερευνών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα επιλογής της ή των καταλληλότερων.
  • Να επιλέγουν, να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν εργαλεία έρευνας.
  • Να υλοποιούν έρευνες σε όλα τα στάδια τους, επιλέγοντας μεθόδους, κατασκευάζοντας ερωτηματολόγια, κατασκευάζοντας δείγματα, αναλύοντας δεδομένα.
  • Να γνωρίζουν βασικές αρχές της δειγματοληψίας και να μπορούν να τις εφαρμόσουν.
  • Να συλλέγουν και να αναλύουν ένα σύνολο ποσοτικών ή ποιοτικών δεδομένων.
  • Να κατανοούν τις βασικές στατιστικές έννοιες.
  • Να εφαρμόσουν τα εργαλεία της περιγραφικής στατιστικής, όπως γραφήματα, πίνακες και μέτρα για την αρχική ανάλυση των δεδομένων μιας πραγματικής έρευνας.
  • Να σχηματίζουν και να διατυπώνουν παρατηρήσεις βάσει των περιγραφικών ευρημάτων.
  • Να ελέγχουν την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ δύο χαρακτηριστικών ενός πληθυσμού.
  • Να χρησιμοποιούν στατιστικά πακέτα για την ανάλυση δεδομένων.
  • Να διενεργούν δοκιμασίες στο πλαίσιο της στατιστικής των συμπερασμάτων.
  • Να εξάγουν συμπεράσματα και να λαμβάνουν αποφάσεις επιστημονικά τεκμηριωμένες βάσει των αποτελεσμάτων αυτών.
  • Να ερμηνεύουν αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικών εργασιών.

Γενικές Ικανότητες

Οι γενικές ικανότητες που θα αναπτύξει ο φοιτητής με την ολοκλήρωση του μαθήματος περιλαμβάνουν:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Εφαρμογές ανάπτυξης ηλεκτρονικών φορμών.
  • Εφαρμογές με χρήση των στατιστικών πακέτων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Εξ’ αποστάσεως.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη.

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση λογισμικού για στατιστική ανάλυση δεδομένων.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με υλικό σχετικό με το μάθημα, όπως σημειώσεις, παρουσιάσεις και ασκήσεις.
  • Πλατφόρμες σύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης.

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος
Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 23
Ασκήσεις πράξης (με χρήση λογισμικού) 36
Συγγραφή εργασίας 45
Αυτοτελής μελέτη 46
Σύνολο Μαθήματος 150

Αξιολόγηση Φοιτητών

I. Γραπτή τελική εξέταση (50%)
Περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Δοκιμασία πολλαπλής επιλογής.
  • Επίλυση προβλημάτων.

Η τελική γραπτή εξέταση είναι υποχρεωτική.

ΙΙ. Γραπτή εργασία (50%)
Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων:

  • Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών.
  • Συγγραφή επιστημονικής εργασίας.

Η γραπτή εργασία είναι υποχρεωτική.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  1. Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία: Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών (2η έκδοση). Εκδόσεις Κριτική. ISBN: 9789605860776
  2. Saunders, M., Lewis, M., & Thornhill, A. (2019). Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία (2η ελληνική έκδοση). Επιμέλεια (ελληνικά): Τσουκάτος, Ε., & Βρόντης, Δ. Εκδόσεις Δίσιγμα. ISBN: 9786185242503
  3. Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. ISBN: 9789605860776. https://hdl.handle.net/11419/5826
  4. Χαλικιάς, Μ., Λάλου, Π., & Μανωλέσου, Α. (2015). Μεθοδολογία έρευνας και εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS STATISTICS. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. ISBN: 9789606031236. https://hdl.handle.net/11419/5075
  5. Grey, D. (2018). Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο. Επιμέλεια (ελληνικά): Δέλιας, Π., & Ζατζόγλου, Π. Εκδόσεις Τζιόλας. ISBN: 9789604187874
  6. Babbie, E. (2018). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα (2η ελληνική έκδοση). Επιμέλεια (ελληνικά): Τσίρμπας, Γ. & Χατζηφωτίου, Σ. Εκδόσεις Κριτική. ISBN: 9789605862381
  7. Adler, E., & Clark, R. (2018). Κοινωνική έρευνα. Μια ξενάγηση στις μεθόδους και τις τεχνικές (5η έκδοση). Εκδόσεις Τζιόλας. ISBN: 9789604187300

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice
  2. International Journal of Quantitative and Qualitative Research Methods
  3. International Journal of Social Research Methodology
Μετάβαση στο περιεχόμενο