Περίγραμμα Μαθήματος

Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση

Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού σε Δημόσιες Υπηρεσίες και Οργανισμούς

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 102
Εξάμηνο Σπουδών: Α Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Μέθοδοι διδασκαλίας (ώρες/εβδομάδα): Διαλέξεις (3)
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 6

Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος

  • Αβδημιώτης Σπυρίδων
  • Ασημακόπουλος Κωνσταντίνος
  • Γιοβάνης Νικόλαος
  • Γκιώση Στυλιανή
  • Καρακίτσιου Αθανασία
  • Μουζά Άννα-Μαρία
  • Παζάρσκης Μιχαήλ
  • Παπακωνσταντίνου Μαριάνα
  • Σιάχου Ευαγγελία
  • Σταφυλά Αμαλία
  • Ταργουτζίδης Αντώνιος
  • Τσιάκης Θεοδόσιος
  • Τσουρέλα Μαρία

Περιεχόμενο Μαθήματος

Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης:

  • Εισαγωγή.
  • Στρατηγικός Προγραμματισμός των ανθρώπινων πόρων.
  • Ανάλυση των στοιχείων εργασίας.
  • Προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων.
  • Εκπαίδευση και ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων.
  • Αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων.
  • Πολιτική των αμοιβών.
  • Υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας.
  • Εργασιακές Σχέσεις.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι στόχοι αυτού του μαθήματος είναι:

  • Να παρουσιάσει τις βασικές λειτουργίες της διοίκησης των ανθρώπινων πόρων.
  • Να περιγράψει και να αναλύσει τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στον προγραμματισμό, στην ανάλυση εργασίας, στην προσέλκυση και επιλογή υποψηφίων, στην εκπαίδευση, στην αξιολόγηση και στις αμοιβές.
  • Να παρουσιάσει θέματα που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια καθώς και τις εργασιακές σχέσεις.
  • Να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις λειτουργίες της διοίκησης ανθρώπινων πόρων αναλύοντας ορισμένες απλές εφαρμογές υπό μορφή ασκήσεων, καθώς και διερευνήσεων περιπτώσεων.
  • Να προετοιμάσει τους φοιτητές για τις διαδικασίες που υπάρχουν στους δημόσιους οργανισμούς αναφορικά με τους ανθρώπινους πόρους και να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις σωστές πρακτικές που χρησιμοποιούνται αναφορικά με όλες τις διαδικασίες.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τη διαδικασία του προγραμματισμού των ανθρώπινων πόρων.
  • Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν και να δημιουργούν ανάλυση των θέσεων εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τις μεθόδους προσέλκυσης και επιλογής υποψηφίων.
  • Να κατανοούν και να γνωρίζουν την σημασία της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς και τις μεθόδους εκπαίδευσης των εργαζομένων.
  • Να γνωρίζουν τις διαδικασίες και τις μεθόδους της αξιολόγησης των εργαζομένων.
  • Να γνωρίζουν τον τρόπο υπολογισμού των αμοιβών και τις μεθόδους αξιολόγησης της εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία που σχετίζονται με την υγιεινή και ασφάλεια στο χώρο εργασίας.
  • Να γνωρίζουν τα θέματα που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Ομαδική εργασία.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη – Εξ αποστάσεως.

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση διαφανειών με βιντεοπροβολέα (Powerpoint), και διαδικτύου κατά τη διδασκαλία – χρήση zoom.
  • E-mail.

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος
Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Ασκήσεις πράξης 13
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης αναφορικά με τις λειτουργίες της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων 25
Ατομικές εργασίες εξάσκησης 45
Αυτοτελής μελέτη 41
Σύνολο Μαθήματος 150

Αξιολόγηση Φοιτητών

  1. Γραπτή τελική εξέταση και γραπτές εργασίες, που προσαυξάνουν τη βαθμολογία της τελικής εξέτασης. Η γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:
    • Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης.
    • Επίλυση προβλημάτων.
    • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
    • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
    • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή αντιστοίχισης.
    • Ερωτήσεις σύντομων απαντήσεων.
  2. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (20%).
  3. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (20%).

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Διδακτικά συγγράματα:

  1. Μουζά-Λαζαρίδη Α.Μ. (2020). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Γ΄ Έκδοση, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ
  2. Noe R., Hollenbeck J., Gerhart B., Wright P. (2019), Διαχείριση ανθρώπινων πόρων, Εκδόσεις Α.ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
  3. Torrington D., Hall L., Taylor S., Atkinson C. (2016), Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων. Εκδόσεις BROKEN HILL PUBLISHERS LTD

Πρόσθετη προτεινόμενη βιβλιογραφία:

  1. Dessler G. (2015). Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ
  2. Danid A. DeCenzo, Stephen P. Robbins, Susan L. Verhulst, (2015). Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, Εκδόσεις UTOPIA ΕΚΔΟΣΕΙΣ Μ. ΕΠΕ
  3. Ρεκλεϊτης Π. Βαξεβανίδου Μ. (2012). Management Ανθρώπινων Πόρων. Εκδόσεις ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Human Resource Management Journal
  2. Human Resource Management Review
  3. The International Journal of Human Resource Management
  4. Human Resource Management
Μετάβαση στο περιεχόμενο