Περίγραμμα Μαθήματος

Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση

Ειδικά θέματα στη Δημόσια Διοίκηση

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 211
Εξάμηνο Σπουδών: Β Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Τύπος Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Μέθοδοι διδασκαλίας (ώρες/εβδομάδα): Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης (3)
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 6

Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος

  • Αηδόνης Δημήτριος
  • Ασημακόπουλος Κωνσταντίνος
  • Βουτσίδου Σοφία
  • Γαλάνης Στέργιος
  • Πασχαλούδης Δημήτριος
  • Τζήμα-Τόπη Συρμούλα
  • Τσεκουρόπουλος Γεώργιος

Περιεχόμενο Μαθήματος

Στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύονται οι ενότητες:

  • Εννοιολογική Προσέγγιση της Ποιότητας (πχ. ορισμοί, «γκουρού» ποιότητας, διαστάσεις ποιότητας, κλπ).
  • Βασικές Αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (πχ. ηγεσία, συμμετοχή εργαζομένων, συνεχής βελτίωση, μέτρηση απόδοσης, κλπ).
  • Παρουσίαση και Ανάλυση Βασικών Εργαλείων Ποιότητας (ποιοτικά και ποσοτικά εργαλεία).
  • Κόστος Ποιότητας (ανάλυση και αξιολόγηση κόστους, μέθοδοι υπολογισμού κόστους, τεχνικές βελτίωσης, κλπ).
  • Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στη Δημόσια Διοίκηση (βασικές αρχές, νομικό πλαίσιο, κλπ).
  • Συστήματα Διαχείρισης Ποιότητας (πχ. ISO 9001, ISO 14001, κλπ).
  • Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων.
  • ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ.
  • Πειθαρχική Διαδικασία στο Δημόσιο.
  • Η ΕΚΕ & Στρατηγική Μάρκετινγκ.
  • Ολοκληρωμένη Στρατηγική ΕΚΕ.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό αφορά την εφαρμογή τεχνικών στη διαχείριση ποιότητας στη Δημόσια Διοίκηση και την μέτρηση της αποτελεσματικότητάς των επιλεγμένων τεχνικών. Θα αναλυθούν σε βάθος οι βασικές έννοιες της ποιότητας και της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, τα βασικά εργαλεία ποιότητας, καθώς επίσης και η εφαρμογή συγκεκριμένων συστημάτων διαχείρισης ποιότητας. Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή του φοιτητή στην ποιότητα και κατ’ επέκταση στην διοίκηση της ποιότητας σε οργανισμούς και φορείς με έμφαση τη Δημόσια Διοίκηση. Η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας είναι ο συνδυασμός των προσπαθειών της ικανοποίησης του πελάτη, της συμμετοχής όλων των εργαζομένων, την συνεισφοράς των προμηθευτών/ συνεργατών στο θέμα ποιότητας, και τη δημιουργία προϋποθέσεων έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η συνεχής βελτίωσή της. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα εξεταστούν μελέτες περίπτωσης. Με τον τρόπο αυτό οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να συσχετίσουν τη θεωρητική γνώση με την πρακτική εφαρμογή αυτών των εννοιών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοήσει τις βασικές αρχές της Διοίκηση Ολικής Ποιότητας.
  • Χρησιμοποιεί και να εφαρμόζει τις Τεχνικές και τα εργαλεία για την Διοίκηση Ποιότητας.
  • Κατανοήσει την εφαρμογή της ποιότητας στη Δημόσια Διοίκηση.
  • Γνωρίζει τις βασικές αρχές διαφόρων συστημάτων ποιότητας.
  • Αναγνωρίσει τις κρίσιμες διαδικασίες για την ανάπτυξη συστημάτων ποιότητας.
  • Κατανοήσει τις βασικές αρχές εφαρμογής του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων.
  • Να γνωρίζει για θέματα του κώδικα της διοικητικής διαδικασίας στο δημόσιο τομέα.
  • Να γνωρίζει την πειθαρχική διαδικασία στο δημόσιο τομέα.
  • Να κατανοήσει βασικές αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
  • Να συνδέσει την εταιρική κοινωνική ευθύνη με τη στρατηγική Μάρκετινγκ.
  • Να υλοποιεί πλάνο ολοκληρωμένης στρατηγικής ΕΚΕ.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση πλατφόρμας zoom για την εξ΄ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning.

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα Φόρτος
Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 40
Ασκήσεις πράξης 40
Εκπόνηση μελέτης 20
Εργασίες 50
Σύνολο Μαθήματος 150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη βιβλιογραφία:

  1. Δερβιτσιώτης Κ, Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, Εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 2005
  2. Αρβανιτογιάννης Ιωάννης Σ.,Ευστρατιάδης Μ. Μ.,Μπουντουρόπουλος Ι. Δ., ISO 9000 and ISO 14000, University Studio Press, 2000

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Journal of Quality
  2. International Journal of Quality & Reliability Management
  3. Journal of Quality Technology
Μετάβαση στο περιεχόμενο